Sub presiune

A te îngrijora prea mult este pierdere de efort și timp, îți macină nervii, te face nefericit și îți fură încrederea. Lasă povara propriilor așteptări daca ai probleme cu anxietatea. Înainte de performanță focusează-te mai mult pe proces decât pe performanță. Concentrarea pe prezent și pe fiecare tehnică este mai benefică decât să te lași pradă anxietății de performanță. Nu joci ca să nu pierzi, ci joci să câștigi, ca și cum nu ai nimic de pierdut. Lasă-te cufundat complet în curgerea momentului și lasă deoparte nevoia disperată de a învinge.

Tu îți controlezi frica, nu ea te controlează pe tine. Înlocuiește gândurile și imaginile negative cu dialog interior  și imagini pozitive. Respiră conștient și revin-o în momentul prezent, confruntându-ți fricile.

În timp ce majoritatea oamenilor fug de presiune, campionii învață să crească cu ea, să treacă prin aceasta. Presiunea îi provoacă și îi determină să crească și să progreseze.

Succesul unui sportiv este strâns legat de modul în care gestionează presiunea

Presiunea poate strivi un sportiv sau poate să-l transforme în diamant – iată de ce este așa importantă pregătirea mintală!

Evită blocajele prin prea multă analiză, nu gândi prea mult sub presiune, fă tot ce ai pregătit la antrenamente.  Concentrează-te pe respirație, focusează-te pe proces, pe fiecare moment; ai încredere în pregătirea ta. Nu ai nimic de pierdut, deci joacă să câștigi, focalizează-te pe proces și nu pe rezultat.

A şti să gestionezi presiunea te ajută să evoluezi mai aproape de potențialul tău, maximizând șansele de succes. Obiectivul tău în situațiile de presiune crescută ar trebuie să fie reducerea anxietății, fricii și stresului. Evită să devii distras, stai în momentul prezent, fii conștient de comportamentul și deciziile tale, focusându-te pe ceea te ajută să stai calm.

Căile prin care sportivii pot reduce și gestiona presiunea care îi însoțește în competiții

Ancorarea în prezent

Treci prin focul presiunii, privește situațiile dificile ca provocări, oportunități să realizezi ce ți-ai dorit, fii bucuros. Presiunea poate fi o forță pozitivă sau un coșmar, depinde de perspectivă:  provocare sau amenințare.

Învăță să privești presiunea ca o oportunitate să te ridici la înălțimea momentului și consider-o provocare. Prea des sportivii privesc momentele de presiune maximă ca și momente extreme, de viață sau moarte, ceea ce produce anxietate, frică de eșec, alterează abilitățile cognitive și judecata, te golește de energie și te umple de oboseală.

Dacă privești situația mai mult ca o provocare decât o amenințare vei putea performa la capacitate maximă și ai șanse mai mari să câștigi. Adrenalina te poate face să te simți inconfortabil, dar dacă vezi competiția ca o bucurie, energia și activarea pe care o experimentezi face ca situația să fie chiar confortabilă. Te umple de entuziasm, una dintre cele mai bune arme împotriva anxietății și fricii. Spune-ți „este o provocare pentru o performanță excepțională “ sau „este o oportunitate pentru a mă simți bine și a arăta cât de bun sunt.” Concentrează-te pe aspectele plăcute ale performanței, alege să petreci momente plăcute în timp ce faci lucrurile cât mai bine cu putință.

Un campion privește o competiție dură ca o provocare și nu o amenințare din care să iasă învins. Cei care renunță folosesc dificultățile ca pretext pentru a renunța, campionii le folosesc pentru a munci mai mult, realizând progresul.

Va urma                                                                                                                                                                                       Dr. Marius Crăciun
psiholog sportiv

Comments

comments