Probleme care apar în stabilirea obiectivelor

În stabilirea și realizarea obiectivelor apar unele probleme. Trei dintre ele le-au amintit în numărul trecut. Iată a patra problemă care apare atunci când ne ghidăm după obiective rigide si stricte:

4. Obiectivele pot să fie o frână pentru progresul pe termen lung

Concentrarea strictă pe obiective poate genera un efect de reacție inversă. Mulți sportivi se antrenează pentru îndeplinirea unui obiectiv ales (un anumit timp sau să fie selecționat în lotul național, etc.) și după ce își ating scopul reduc intesitatea antrenamentului. Nu mai există nimic să-i motiveze. Atâta timp cât efortul lor se concentrează asupra unui obiectiv particular, nimic nu îi mai motivează să evolueze. Iată de ce mulți oameni revin la vechile obiceiuri după ce își ating obiectivele. Trebuie să facem diferența dintre stabilirea obiectivelor și sistemul de acțiune prin care acestea se realizează.
De exemplu, obiectivul este de obicei să câștigi competiția, iar sistemul de acțiune te determină să nu abandonezi pregătirea indiferent de rezultat. O orientare eficientă pe termen lung este să nu te concentrezi doar asupra obiectivului, să nu te ancorezi de un singur țel. Vorbim, cu alte cuvinte de o perfecționare neîntreruptă și de un progres continuu. Până la urmă, angajamentul față de procesul de îmbunătățire îți va determina progresul.
Nu contează cât de mult îți dorești să câștigi, contează cât de mult îți dorești să te antrenezi ca să câștigi!

Când analizăm perfomanțele unor sportivi tindem să supraestimăm importanța unui moment definitoriu și să subestimăm valoarea micilor progrese zilnice. De multe ori considerăm ca moment definitoriu sprijinul acordat de familie sau personaje semnificative, cum ar fi antrenorii. Ne fixăm pe convingerea că marile succese necesită eforturi dramatice, sacrificii enorme. Prea mult ne forțăm propriile limite pentru a obține rezultate de excepție care să atragă atenția tuturor.
Pe de altă parte, tindem să ignorăm strategia pașilor mărunți, aceea îmbunătățire cu 1 %, care nu este luată în seamă, dar poate fi semnificativă pe termen lung. Micile progrese, acel 1 %, pot crea diferențe și progrese surprinzătoare. Dacă îți poți spori performanța cu 1 % pe zi, timp de un an, la sfârșitul perioadei vei fi mai bun de 3,7 ori ! Este valabil și invers, dacă îți diminuezi performanța cu 1 % în fiecare zi, după 12 luni vei avea un declin al performanței aproape total. Victoriile sau neîmplinirile minuscule se acumulează și produc efecte majore. Este un concept greu de evaluat în viața de zi cu zi pentru că tindem să ignorăm micile schimbări, ele părând să nu conteze conteze pe moment.

Mai multe despre valoarea micilor obiceiuri zilnice, în numărul viitor.

Dr. Marius Crăciun
psiholog sportiv

Comments

comments