Ghid pentru a crește performanța în condiții de presiune (5)

În numerele trecute am început să prezentăm câteva tehnici menite să reducă presiunea pe care sportivii o resimt în competiții.

18. Învață din orice situație
Pentru a realiza un progres continuu, dezvoltă-ți o atitudine care susține că un meci sau o competiție nu se încheie până nu ai învațat ceva din ea. Învață să descoperi cum te simți în diferite situații și cum te adaptezi la adversitate; în special când joci bine, în situațiile așa numite de mare presiune. Amintește-ți că „presiunea îmi spune că sunt acolo unde ar trebui să fiu”.

19. Frica de eșec – îngrijorările
Frica de eșec și îngrijorările sunt un rezultat al gândurilor tale privitoare la ce se va întâmpla, în special, consecințe negative și rezultate. În loc de asta, focalizează-te pe calitățile tale, pe efortul tău și pe ce poți controla. În general, se spune că nu trebuie să te gândești la lucruri diferite de ceea ce faci în momentul prezent. Nu este totusi o regulă generală. De exemplu, un jucător de fotbal care se pregătește să execute o lovitură de la 11 metri, se poate gândi la lucruri plăcute, cum ar fi timpul petrecut cu copii lui, chiar înainte de executarea loviturii; o mică „distragere” din moment poate avea un impact masiv în reducerea tensiunii și a presiunii percepute. Orice strategie trebuie încercată dacă se potrivește jucătorului în cauză. Unele strategii se potrivesc, altele însă nu, depinde mult de caracteristicile fiecărui sportiv.

20. Controlul emoțiilor
Lucruri mici te pot scoate din „zona de confort”; de exemplu, un fault, o decizie greșită a arbitrului, un pas greșit, o altercație, etc. Folosind strategiile descrise mai sus, (de ex. controlează ce poți controla – ignoră restul, stai în prezent) îți vei oferi cea mai bună oportunitate să rămâi într- o stare emoțională stabilă. Fiind într-o stare de control emoțional, își vei maximiza șansele să iei cele mai bune decizii.

21. Joacă fiecare minge ca și cum ar fi ultima pe care o dispuți
Mulți sportivi care vor să renunțe la sport sau ajung la finalul carierei sportive, joacă din ce în ce mai bine. Cum ai evolua dacă ai ști că este ultimul tău meci? Vei fi îngrijorat sau îți va fi frică? Sau te vei bucura de competiție? Vei da tot ce poți și te vei bucura de sport mai mult decât de obicei?

Va urma

Dr. Marius Crăciun
psiholog sportiv

Comments

comments