Sfaturi pentru depăşirea furiei

Indifent de sportul practicat, apar situaţii cum ar fi: un coechipier face greşeli repetate, un adversar te loveşte sau antrenorul strigă la tine. Toate aceste situaţii se transformă în frustrări care afectează calitatea performanţei.

Fiecare sportiv care are un ADN de competitor ştie că victoria este pe primul loc, în timpul unei întreceri. Ştiu că este foarte greu, ca aflat în mijlocul unei competiţii, să faci abstracție de aceste lucruri. Ce este de făcut? Să strigi la antrenor? Să reproşezi coechipierului? Să-ţi loveşti adversarul? Dacă vei decide să reacţionezi de aşa manieră, cu siguranţă că nu va fi cea mai bună modalitate de adaptare la situaţie şi în mod cert, nu te va ajuta.

O manieră negativă de reacție va rupe coordonarea dintre tine şi restul echipei, ducând la un dezechilibru în joc. O reacție pozitivă, te va inspira pe tine şi echipa, dând mai multă hotărâre şi impuls pentru fiecare jucător, generând unitate în acţiune. Mulţi părinţi şi antrenori sugerează terapie pentru sportivii furioşi, dar sugestia mea este să se urmeze o serie de sfaturi pentru a controla furia şi emoţiile înainte de a urma o consiliere.

Sfatul #1: Încearcă să-ţi canalizezi energia. De multe ori eliberăm energia într-un mod nefolositor pentru noi. Putem să o facem într-un fel mai constructiv. Furia este o emoţie cauzată de o descărcare la nivelul sistemului limbic. Pentru cine nu ştie, sistemul limbic este o parte a creierului care controlează emoţiile şi comportamentul. Astfel, înainte de a face ceva irațional, caută să treci peste furia ta şi las-o să dea corpului tău mai multă energie, să alergi mai repede şi să joci mai hotărât.

Sfatul #2: Caută să-ţi înţelegi adversarii. Când eşti lovit sau eşti şicanat, nu o lua personal. În majoritatea cazurilor, ei nu te lovesc intenţionat, este la fel când tu loveşti fără intenţie un adversar şi te gândeşti că el ar trebui să accepte acest lucru. Dacă nu înveţi să treci peste lucrurile nesemnificative, nu vei fi în stare să te eliberezi de acestea, pe tot parcusul competiţiei.

Sfatul #3: Comunică cu colegii de echipă şi cu antrenorul. Nu lăsa stările negative să se dezvolte şi să crească în intensitate. Dacă crezi că un coechipier ar trebui să fie mai atent în apărare, să nu mai comită faulturi inutile, spune acest lucru într-o manieră civilizată, fără note de criticism.

Sfatul #4: Ignoră furia sau frustrarea pe care o dezvolţi în urma unei greşeli şi încearcă să te focusezi pe următoarea fază de joc. Nu te judeca pentru ce a fost, fiecare sportiv greşeşte. Chiar cel mai desăvârşit sportiv comite erori pe parcursul unui joc.

Dacă vrei să devii un sportiv de valoare, învaţă cum să foloseşti aceste sfaturi şi transferă-le în jocul tău. Furia, emoţiile sau frustrarea pot să te controleze în joc, provocarea ar fi să nu laşi ca acest lucru să se întâmple. Toţi sportivii ar trebui să înveţe să depăşească aceste greşeli şi să adopte o manieră sănătoasă de acţiune, pentru a reuşi în sport.

Marius Crăciun,
psiholog sportiv

Comments

comments