Nu trebuie să atingem perfecţiunea (I)

 Marius Crăciun - psiholog sportiv

Marius Crăciun - psiholog sportiv

Să nu mă înţelegeţi greşit, perfecţionismul nu este un lucru total greşit în sport. De fapt, perfecţionismul ne ajută să muncim mai mult la antrenamente pentru a ne desăvârşi abilităţile. Totuşi, majoritatea trăsăturilor perfecţioniste nu ne ajută în a rămâne încrezători şi echilibraţi în competiţii. Mai mult ne crează dezavantaje. Mulţi sportivi perfecţionişti se luptă cu frica de eşec. Sportivii devin anxioşi cu privire la rezultate şi la posibilitatea eşecului.

Primul pas constă în a identifica obiceiurile perfecţioniste care cauzează dezechilibre emoţionale şi a recunoaşte dezavantajele acestui mod de a gândi. Al doilea pas este a dezvolta strategii mentale care să permită evoluţia fără anxietate şi teamă de eşec.

Exemple de trăsături perfecţioniste

  • Dorinţa de a câştiga cu orice preţ, ceea ce duce la anxietate şi teamă de eşec
  • Îngrijorare mare faţă de ce vor gândi alţii cu privire la evoluţia ta
  • Dorinţa prea mare de a fi perfect în ceea ce întreprinzi
  • A privi performanţa doar în bine sau rău, fără nuanţe
  • A răspunde la greşeli prin frustrare şi auto-blamare
  • Să te gândeşti prea mult la perfecţiunea tehnică şi tactică a jocului tău
  • Te gândeşti prea mult la greşelile şi erorile pe care le-ai comis, ceea ce duce la şi mai multă frustrare
  • Îngrijorare privind rezultatele viitoare, în loc să joci în prezent

Identificaţi cele mai frecvente caracteristici de perfecţionism în jocul vostru.

  1. _________________________
  2. _________________________
  3. _________________________
  4. _________________________
  5. _________________________
  6.  _________________________

Va urma…

Marius Crăciun,
psiholog sportiv

Comments

comments