Despre alegerea obiectivelor (II)

Principii în alegerea obiectivelor (continuare din articolul trecut)

4. Obiectivele stabilite trebuie notate şi progresele obţinute trebuie monitorizate
Un obiectiv eficient este unul pe care sportivul îl notează şi îl monitorizează regulat, pentru a conştientiza dacă s-au făcut progrese. Trebuie avut grijă ca acest lucru să nu se transforme într-o sarcină laborioasă şi istovitoare. Dacă v-aţi fixat un scop important pe care vreţi într-adevăr să-l atingeţi, atunci trebuie notat şi văzut cum ar putea fi îndeplinit. Un scop eficient, nu este unul la care doar te gândeşti şi apoi uiţi de el. La fel, nu este ceva pe care îl notezi, fixezi o dată pentru realizarea lui şi apoi deschizi caietul anul viitor pentru a vedea dacă a fost realizat.

Un exemplu pot fi sportivii care lucrează în sala de forţă. Ei sunt solicitaţi să-şi noteze într-un jurnal zilnic numărul de kilograme ridicate şi numărul de repetiţii, pentru fiecare exerciţiu. Având obiectivul cuantificat în kilograme şi repetiţii pentru fiecare exerciţiu, sportivul este capabil să-şi monitorizeze progresul zilnic sau săptămânal. Fără un astfel de sistem de înregistrare, este mai greu pentru sportiv să înregistreze un progres evident în atingerea obiectivelor.

Monitorizarea performanţei într-un sport dinamic, cum ar fi tenisul sau baschetul, necesită ajutor din partea antrenorilor şi a stafului tehnic pentru a ţine evidenţa unor parametri semnificativi din timpul meciurilor. Este un obicei frecvent ca antrenorii să înregistreze statistica jucătorilor în sporturi, cum ar fi tenis, baschet sau volei, dar este mai puţin comună monitorizarea obiectivelor de proces. Cu ajutorul înregistrărilor video de la meciuri, sportivii ar putea cunoaşte mai bine dacă obiectivele lor de proces, cum ar fi menţinerea unei anumite poziţii a corpului, au fost realizate.

5. Utilizarea unei combinaţii între obiectivele de proces, performanţă şi rezultat
Aşa cum am amintit mai sus, o strategie cu obiective multiple, duce la o performanţă mai bună şi la rezultate psihologice superioare. Nu este recomandată utilizarea doar a strategiei bazate pe obiective de rezultat. Obiectivele de rezultat (succes sau eşec), sunt eficiente dacă sunt utilizate în asociere cu obiective de performanţă şi de proces, folosirea unilaterală putând conduce la scăderea motivaţiei. Un sportiv poate avea un control personal mai bun asupra obiectivelor de proces şi performanţă, ceea ce nu este cazul pentru scopurile de rezultat.

Sportivul are un control limitat asupra rezultatului într-un sport de echipă cum ar fi volei sau fotbal. În sporturile individuale, sportivul are un control mai mare asupra rezultatului, dar chiar şi acest control este limitat de cauze externe, cum ar fi diferenţa de abilităţi existente între concurenţi. De exemplu, poţi face cursa vieţii tale la maraton, cu record personal şi totuşi să fii înfrânt de un concurent mai pregătit.

6. Stabiliţi obiective de scurtă durată pentru a realiza obiective de lungă cursă
O divizare a unui obiectiv de lungă durată în obiective mai mici şi realizabile, stimulează motivaţia şi succesul. Obiectivele de scurtă durată sunt importante pentru că permit sportivului să observe progrese imediate în performanţă şi prin asta să-şi crească motivaţia. Dacă ai fost în situaţia să escaladezi un vârf de munte, vei fi capabil să-ţi dai seama de importanţa acestui principiu. Dacă îţi stabileşti ca scop să ajungi în vârful muntelui, acest scop de distanţă lungă nu se poate realiza, fără nişte constrângeri de timp. La început, când începi urcuşul, imediat îţi stabileşti scopuri de scurtă durată. De exemplu, zăreşti un platou la câteva sute de metri distanţă şi îţi fixezi scopul să ajungi acolo, până la lăsarea întunericului. Acest proces continuă până când parcurgi ultimii metri spre vârful muntelui.

Dacă un halterofil îşi fixează ca obiectiv să ridice 120 de kilograme, el trebuie să înceapă prin a-şi fixa scopuri de scurtă cursă, cum ar fi să ridice 100 de kilograme peste două luni. Eficacitatea stabilirii obiectivelor de lungă şi scurtă durată este sprijinită de literatura din domeniul psihologiei sportului.

Va urma…

dr. Marius Crăciun,
psiholog sportiv

Comments

comments