Aplicații ale psihologiei sportului în viața cotidiană (2)

Continuăm prezentarea modalităților prin care psihologia sportului este utilă în viața cotidiană:

3. Privește situația cu încredere
Este un fapt notoriu: credințele tale îți mobilizează energiile și acțiunile. Dacă încrederea constă într-un set de credințe asupra abilităților tale, nu este surprinzător că va duce la creșterea performanței și la o mai bună sănătate mintală.

Cercetările arată că indivizii cu nivele crescute ale încrederii se focalizează mai mult pe perfecționare și dezvoltare. Există părerea că nu poți avea control asupra nivelelor de încredere, dar în fapt poți lucra la dezvoltarea lor. Iată câteva sugestii care să te facă mai încrezător:

• Folosește vizualizarea – este una din cele mai puternice abilități mintale pe care le ai. Te poate ajuta să rememorezi situații în care te-ai simțit încrezător, ai avut succes și ai fost în control.
• Practică autodialogul pozitiv – te va ajuta să elimini gândurile negative cum ar fi: ‘nu sunt bun’, ‘nu mă pricep la asta’ și să le înlocuiești cu gânduri pozitive, cum ar fi: „Lucrând mai mult, o săreușeșc.”
• Inspiră-te din calitățile celorlalți – privește la antrenorul sau sportivul tău favorit, mentor sau prieten. Ce calități sau acțiuni au ei pe care ai vrea să le ai și tu?
• Antrenează-te în mod regulat – activitatea fizică constantă are efect pozitiv asupra sănătății mintale.
• Folosește greșelile ca modalități de învățare, utilizează criticismul ca și o oportunitate de perfecționare.

4. Controlează presiunea
Sportul vine cu multă presiune, mai ales când ești focalizat pe performanță și rezultat. Presiune există peste tot. Viața este plină de situații neașteptate care au o implicație majoră asupra stării mintale și emoționale. Toți avem nevoie să învățăm cum să facem față unor situații de solicitare crescută. Vizualizarea este o tehnică comună utilizată în psihologia sportului pentru a dezvolta abilități eficiente necesare performanței sub presiune.

Ce se întâmplă atunci când ești sub o presiune crescută? Nivelul de stres explodează, gândurile negative se adună, astfel încât consideri că toate lucrurile vor merge în direcție greșită. Închizând ochii și vizualizându-te realizând o acțiune, sarcina va deveni mai “fezabilă.”

Câteva tehnici care te ajută să practici vizualizarea cu succes în situații de presiune:
• Pentru început, identifică o situație viitoare (sau ceva din experiența de zi cu zi ), potențial stresantă.
• Imaginează-te în detalii clare performând cu succes sarcina dată.
• Dintr-o perspectivă externă, privește-te cum vei face față situației, pas cu pas, exact ca și în situațiile reale.
• Repetă acest exercițiu timp de 10-20 de minute în fiecare zi.
• Exercițiul te va face să fii mai încrezător atunci cînd vei aborda situația reală.

5. Din interior în afară
Sportul este atât despre corp cât și despre minte. Sunt zile în care este nevoie să crești volumul motivației tale pentru a te apuca de treabă? Foarte des trebuie să îți depășești gândurile negative și să-ți spui că POȚI chiar dacă mintea ta îți spune că nu vei reuși?

Cunoștiințele din psihologia sportului sunt utilizate pentru a ajuta sportivii să depășească trăirile negative și să-și controleze mentalitățile. Uneori, competiția în sine actualizează emoții refulate care au nevoie disperată de atenție. Sănătatea ta mintală este la fel de importantă ca și cea fizică. Menține echilibrul emoțional având grijă de mintea și sufletul tău. Ia o pauză când trebuie, gestionează stresul, fă o plimbare în natură, învață ceva nou, fă voluntariat, fă orice te face fericit, fii sigur că lucrezi pentru a-ți realiza obiectivele.

Dacă te găsești în situația să lupți pentru a-ți asigura starea de bine, în context sportiv sau în viața cotidiană, nu precupeți niciun efort pentru a acorda prioritate sănătății tale. Nu este nicio rușine să te adresezi unui psiholog pentru a-ți îmbunătăți sănătatea emoțională și mintală. Poți găsi chiar un psiholog clinician specializat în performanța sportivă. Dacă iei în considerare diferitele fațete ale Eului tău și cauți să le perfecționezi, poți fi un învingător!

Dr. Marius Crăciun
psiholog sportiv

Comments

comments