Sportul în timpul coronavirusului. Considerații psihologice

Cu siguranță că pandemia este o provocare extrem de dură pentru sportivi. Cei care se antrenează din plăcere, dintr-o motivație intrinsecă, au un avantaj față de cei care au nevoie de obiective clar definite, externe. Să te antrenezi în spații închise și cu multe restricții, este o sarcină realmente dificilă, motivația făcând diferența. Sportivii care activează în sporturile individuale au un avantaj față de cei din sporturile de echipă, care nu se pot antrena doar în grupuri mici sau deloc.

Echipele sportive și sportivii au nevoie de colegi cu care să se antrenenze, și să se întreacă sau să primească suport. Izolarea face aceste lucru aproape imposibile, antrenorii, colegii și staful tehnic fiind la distanță și nu pot interveni. Sălile de sport și facilitățile de pregătire sunt închise și serviciile medicale sunt mai greu de accesat. Evenimentele sportive sunt amânate sau chiar anulate, ceea ce adaugă multă incertitudine în viețile sportivilor. O mulțime de atleți, fotbaliști, baschetbaliști, nu stiu când se vor relua competițiile trebuind să rămână pregătiți și antrenați pe când meciurile se vor relua. Când competițiile se vor relua, acestea se vor desfășura într-o perioadă de timp comprimată. Este posibil ca fotbaliștii din Liga Națională să fie solicitați să încheie sezonul, după care să înceapă imediat campionatul următor și să participe în Cupele Europene.

Această perioadă de schimbări și incertitudine privind viitorul vor crește stresul și îngrijorările. Mulți sportivi și-au planificat vârful de formă la anumite momente și aceste planuri nu mai sunt relevante. Apar  constrângeri financiare, evenimente de viață, cum ar fi nunți sau zile de naștere sunt amânate și relațiile personale sunt puse la încercare. Motivația poate fi afectată câtă vreme obiectivele și țelurile sunt pe termen mai lung și sunt mai puțin presante. Poate apărea tendința să devii mai leneș și să dezvolți o atitudine de tipul ”cui îi pasă”.  Burnout-ul poate fi o problemă reală în viitor din cauza comprimării programelor sportive în decursul viitorilor ani.  Burnout- ul este legat și de stresul și anxietatea trăită de sportivi în această perioadă.

Ce pot face sportivii?
Să fie rezilienți. Reziliența reprezintă adaptarea la situaţiile foarte stresante, traumatice sau potenţial traumatice cu care o persoană se confruntă de-a lungul vieţii. În ciuda faptului că trăiesc emoţii negative, oamenii rezilienţi nu se lasă copleşiţi de acestea ci îşi revin mai repede şi cu mai puţine daune emoţionale în urma unui stres major. Reziliența este cheia, modul în care sportivii se adaptează acum va avea un impact mare asupra modului cum vor performa în viitor. Dacă se vor adapta mai bine decât adversarii lor, ei vor reveni în competiții mai bine pregătiți.

Ajustarea obiectivelor. Sportivii ar trebui să vadă această perioadă ca și o oportunitate pentru perfecționare, obiectivele lor nu se schimbă, doar momentul înfăptuirii lor, fiind decalat.

Folosirea inteligentă a timpului. Timpul în plus de care dispun trebuie folosit ca o oportunitate să lucreze la aspecte pe care le-au neglijat sau nu au avut disponibilitate. De exemplu, atenție mai mare pentru nutriție, strategii nutriționale noi, pregătirea mentală sau analizarea unor aspecte de natură tehnică.

Protecție împotriva burnout-ului. Perioada în care trebuie să stea acasă oferă sportivilor șansa de a se odihni, a se recupera din accidentări, practicarea unor exerciții de relaxare.

Focalizarea pe alte lucruri. Sportivii sunt cunoscuți prin atenția pe care o acordă doar activității lor. Sportul poate alimenta obsesia sau tendința de perfecționism. Acum este o bună ocazie ca sportivii să acorde mai multă atenție unor hobby-uri noi, studiului sau doar relaxării.

Sportivii rezilienți care se adaptează bine au potențialul să treacă peste această perioadă dificilă și să devină mai puternici și mai bine pregătiți pentru provocările care vor veni. Apare și problema plictiselii și lipsei de stimulare. Cu toate acestea, plictiseala poate fi un stimul puternic pentru creativitate și inovație. Până la urmă, obiectivul primordial este să te menții în siguranță și sănătos, menținând o perspectivă pozitivă și realistă.

Dr. Marius Crăciun
psiholog sportiv

Comments

comments