Despre pozitivitate în sport

 Marius Crăciun - psiholog sportiv

Marius Crăciun - psiholog sportiv

Gândirea pozitivă ajută performanţa, generând bucuria de care ai nevoie în timpul jocului. Energia pozitivă dă putere sportivilor şi echipei pentru a performa şi a progresa.

Negativitatea, pe de altă parte, ne goleşte de tot ceea ce ar trebuie să fie bucurie în sport şi de cele mai multe ori, duce la eşec. Sportivii pozitivi se bucură de experienţa lor, de viaţă în general, mai mult decât cei care se lasă conduşi de negativitate.

Câteva sfaturi pentru a vă dezvolta pozitivitatea

1)    Concentraţi-vă pe lucruri asupra cărora aveţi control

Nu vă focusaţi prea mult pe scopuri de rezultat, cum ar fi victoria sau statistica personală. Sunt lucruri asupra cărora aveţi doar un control parţial (de fapt, sunteţi unul din jucători şi nu puteţi face totul). Acordaţi atenţie procesului şi obiectivelor de performanţă, atitudinii pe care o aveţi în timpul jocului. Chiar dacă vă atingeţi obiectivele personale, este posibil să pierdeţi meciul. De ce să pierdeţi timpul în negativitate, acordând atenţie lucrurilor care nu sunt sub controlul vostru? Să observi propria performanţă ajută să identifici lucruri care pot face diferenţa în jocul tău.

2)   Fii realist în aşteptările tale

Poţi recunoaşte uneori că ai fost înfrânt de un adversar mult mai bun decât tine. Astfel, s-ar putea considera că o înfrângere severă ar fi un rezultat mulţumitor, atunci când priveşti obiectiv valoarea adversarului tău. Nu înseamnă că ar trebui să dezvolți o mentalitate de loser. Dacă vrei să câştigi şi totuşi nu reuşeşti, nu este motiv să te concentrezi pe acest lucru. Analizează, îmbunătăţeşte, mergi mai departe.

3)   Căutaţi lucruri pozitive din evoluţiile voastre

Când analizezi un meci, fii sigur că faci efort să te gândeşti la lucrurile care au mers bine decât la cele care au fost greşite. Concentrarea pe lucrurile pozitive îţi dă curaj pentru a îmbunătăţi mai multe aspecte ale jocului tău. Chiar şi lucrurile negative pot deveni pozitive dacă le priveşti dintr-o altă perspectivă. Să presupunem că echipa ta de baschet a pierdut un meci important din cauza faptului că a fost dominată la recuperările ofensive. Poţi privi situaţia şi să te concentrezi pe greşelile comise în aparăre care au dus la înfrângere sau poţi să consideri că atenţia acordată la antrenamente blocajelor defensive va ajuta echipa să câştige data viitoare.

4)   Fiţi constructivi şi încurajaţi-vă coechipierii

O caracteristică a sporturilor de echipă este coeziunea de grup, iar sportivilor le face plăcere să fie uniţi şi să discute despre meciul care a trecut. Analiza de după meci este o parte importantă a competiţiei, dar este şi locul unde apare multă negativitate. De multe ori, un meci este pierdut din cauza unor greşeli individuale. În fotbal, greşelile fundaşilor sau ale portarilor se soldează adesea cu goluri primite, aceştia simţindu-se foarte vinovaţi. În loc de a fi foarte critici cu ei este mult mai bine să-i întrebăm, să vedem dacă au sugestii cu privire la cum echipa îi poate ajuta, fiţi pozitivi în comentariile voastre. Toţi sportivii au nevoie de sfaturi (fără aroganţă), încurajări şi asigurări pentru a fi capabili să-şi îndrepte greşelile. Comentariile pozitive ajută la crearea de legături puternice între jucători, creează punţi care ajută la coeziunea echipei şi încurajează sportivii să lucreze din intens, să se susţină reciproc. Nimeni nu vrea să comită greşeli, a striga la cineva nu este o tehnică motivaţională potrivită! Poţi fi considerat un instabil care ia lucrurile prea în serios.

Va urma…

Marius Crăciun,
psiholog sportiv

*Articol scris în urma unei conversații colocviale cu jucătorul de fotbal George Florescu, un exemplu de profesionalism şi pozitivitate.

Comments

comments