Un lucru este clar în sportul modern: antrenorii sunt importanți. Este imposibil pentru un sportiv să-și dezvolte întregul potențial fără un antrenor bun. În viața oricăui sportiv de valoare a exista un moment în care un antrenor de calitate l-a susținut și l-a sfătuit.
Sportul de înalt nivel nu există fără antrenori de calitate și este extrem de greu să ne gândim la vreun sportiv de excepție care să nu fi fost ajutat de un antrenor. În lumea noastră sedentară unde inactivitatea fizică este a patra cauză a mortalității și unde sportul este văzut ca și o importantă activitate fizică pentru sănătate și stare de bine, antrenorii și instructorii sportivi, au rol important.
Ce calități ar trebui să aibă antrenorii pentru a forma sportivi fericiți, sănătoși și performanți? Ce calități separă antrenorii buni de cei mediocri?
Nu trebuie să fi fost sportiv de mare valoare pentru a deveni antrenor bun.
Ca și un rezultat al popularității extraordinare a sportului, mulți dintre noi au o idee asupra calităților pe care le au antrenorii de valoare. În filme, antrenorii sunt prezentați ca fiind inteligenți, hotărâți, directivi, etc. Din cauza presiunii pentru a învinge, de la antrenori se așteaptă să fie atotcunoscători, foarte autoritari, serioși, pasionați și foarte vocali. Desigur, părerile publicului despre calitățile antrenorilor, au oarecare validare în practică. O analiză științifică mai aprofundată (studii academice) arată că rareori aceste calități ale antrenorilor sunt recunoscute în realitate. Ca și o consecință a acestor credințe limitative, mulți antrenori de valoare nu se afirmă și fac un pas înapoi pe bază credinței că nu sunt destul de buni în privința abilităților de care dispun. Dacă te îngrijorezi că nu ești destul de bun pentru că nu ai atins standardele cerute sau dacă nu ai fost un sportiv de valoare în disciplina care o antrenezi, nu da înapoi, poți deveni mai bun!
Nici cei mai buni antrenori nu cunosc toate răspunsurile.
Munca de antrenor este incredibil de complexă și se dezvoltă cu fiecare sportiv, echipă sau provocare. Această realitate ar trebui să-l facă pe antrenor să renunțe la ideea că stie totul și să-l pună în ipostaza: „mai am multe de învățat și asta este ceva normal”.
Pare o schimbare subtilă, dar foarte valoroasă. Nimeni nu este atotcunoscător și antrenorii care cred că le știu pe toate sunt sub o mare iluzie. Ei sunt defensivi, autosuficienți și sunt departe de a deveni mai buni.
Va urma…
Dr. Marius Crăciun
psiholog sportiv