Factori personali şi situaţionali care afectează comportamentul conducătorului grupului sportiv

Atenţia cercetătorilor s-a îndreptat în mod firesc asupra condiţiilor şi factorilor care influenţează comportamentul conducătorului,dar şi asupra consecinţelor comportamentului liderului asupra membrilor grupului.

În continuare menţionăm cei mai importanţi factori personali şi situaţionali care afectează comportamentul conducătorului grupului sportiv.

Vârsta şi experienţa. Cu cât sportivii înaintează în vârstă şi devin mai maturi, este de presupus că ei preferă antrenori mai autocratici şi mai suportivi din punct de vedere social. Sportivii maturi privesc sportul pe care îl practică cu mai multă seriozitate şi cer ca antrenorii lor să fie organizaţi şi fermi în ceea ce întreprind.

Genul. Bărbaţii preferă comportamente mai autocratice şi directive în instruire, pe când femeile preferă comportamente mai democratice şi un stil care lasă sportivii să participe la luarea deciziilor. Antrenorii ar trebui să-şi adapteze comportamentele în această direcţie, lucru care este destul de dificil. Există puţine exemple în care un antrenor specializat în a antrena echipe de femei să aibă experienţe pozitive schimbându-şi opţiunile şi invers.

Naţionalitatea. Studiile transculturale arată că sportivii din mediul anglo-saxon nu diferă notabil din punct de vedere al stilului de antrenorat pe care îl preferă. Comparativ cu aceştia, sportivii japonezi au o mai mare preferinţă pentru suport social şi comportamente autocratice. Din aceste informaţii rezultă că mediul social şi cultural influenţează preferinţele privind conducătorul grupului.

Tipul de sport.  Sportivii care practică sporturi interactive (baschet, volei, fotbal) preferă un stil de conducere mai autocratic decât sportivii din sporturile coactive (înot, bowling sau tenis). Mai mult, unele cercetări (Riemer şi Chelladurai, 1995) au semnalat că există diferenţe între sportivii din aceleaşi ramuri sportive, dar care diferă din punct de vedere al sarcinilor în echipă. De exemplu, cei care joacă în apărare au nevoie de mai mult suport social şi stil mai democratic decât cei care joacă în atac.

Caracteristici psihologice. Este nevoie să luăm în considerare şi personalitatea sportivului atunci când analizăm preferinţa lor spre un anumit comportament de lider. De exemplu, atunci când un sportiv are un locus de control intern are puternice preferinţe pentru comportamente de instruire şi antrenament, în timp ce sportivii cu locus de control extern preferă un stil de conducere caracterizat prin comportamente autocratice. Femeile cu scoruri mari la „anxietate – trăsătura” preferă comportamente pozitive şi cu un grad mai ridicat al suportului social decât cele care au scoruri mici la această formă de anxietate (Chelladurai,1990). Este nevoie de mai multe studii pentru a pune în evidenţă legătura dintre caracteristicile de personalitate şi preferinţa pentru un anumit tip de conducător al grupului sportiv.

Dr. Marius Crăciun
psiholog sportiv

Comments

comments