Emoțiile și impactul lor asupra performanței

Când lucrurile merg rău în teren, este normal să simți frustrare, neliniște, disperare sau stimă de sine scăzută. Aceste emoții fac mai mult rău și te fac să te simți inconfortabil. Ele afectează abilitatea noastră fizică și psihică de a performa cât mai bine.

Cum afectează emoțiile negative latura fizică a performanței

Emoții, cum ar fi frustrarea, furia sau anxietatea pot afecta abilitățile sportive:

  • Cauzează tensiuni musculare nedorite care afectează viteza și coordonarea
  • Consumă energia fizică necesară performanței
  • Cauzează dificultăți în respirație
  • Produc o afectare a coordonării

Cum afectează emoțiile negative latura mintală a performanței

Pe teren, trebuie să fii pregătit mintal, nu numai fizic. Ai nevoie de atenție, motivație și determinare. Chiar dacă în anumite situații furia te poate  ajuta, emoțiile negative fac mai mult rău decât bine. Aceste emoții pot să:

  • Afecteze concentrarea și încrederea
  • Producă comportamente ostile față de cooechipieri, adversari, antrenori, etc.
  • Afectează motivația

Impactul emoțiilor pozitive asupra performanței fizice

Chiar dacă nu învingi, menținerea unei atitudini pozitive îți va îmbunătăți evoluția în teren. O atitudine calmă, încrezătoare și optimistă poate să:

  •  Furnizeze energie și te ajută să treci peste durere
  • Relaxează musculatura și întregul corp
  • Ajută rezistența fizică pentru energia ta nu este blocată de emoții negative cum ar fi anxietatea sau dezamăgirea.

Cum afectează emoțiile pozitive latura mintală a performanței

  •  Menține motivația de a învinge
  • Crește încrederea în sine
  • Te menține calm, centrat și focusat pe sarcină
  •  Ajută să menții o atitudine pozitivă, plăcută față de adversari, arbitri sau antrenori, în loc să fii ostil când lucrurile nu merg bine.

Mindfulness  pentru controlul emoțiilor

Mindfulness  este o acține mintală și o abilitate care te ajută să devii conștient de momentul prezent. Înseamnă să fii pe deplin conștient asupra mediului, acțiunilor, starii mentale si emoționale, într-un anume interval de timp. Presupune să dezvolți un control mai bun asupra minții și o abilitate de a te focusa pe sarcină. Mindfulness este o abilitate care se poate dezvolta în timp, antrenament și efort conștient.

Cum poate îmbunătăți Mindfulness-ul performanța sportivă ?

Este foarte ușor să fii distras în timpul unei competiții sportive din cauza multitudinii de gânduri și emoțiilor puternice care apar. Practica mindfulness te poate ajuta să te menții focusat și centrat pe sarcină. Te menține conștient asupra emoțiilor tale și permite să iei decizii conștiente și să răspunzi eficient la emoțiile care te încearcă. Permite mai mult control dacă ne recunoastem emoțiile în stadiul timpuriu și le putem stăpâni înainte de a escalada prin pierderea controlului. Antrenamentul mindfulness  ne poate face sportivi mai buni prin dezvoltarea tăriei mintale, vom deveni mai antrenabili.

Meditația

Meditația este o practică prin care ne antrenăm mintea să fie mai calmă, prezentă și focusată. Mindfulness-ul este una din obiectivele principale ale meditației. Ne ajută să dezvoltăm un control mai bun asupra emoțiilor noastre. Meditația are și beneficii pentru sănătate, cum ar fi reducerea tensiunii și anxietății, ratei cardiace și a respirației sau scăderea tensiunii sangvine; poate chiar îmbunătăți concentrarea și memoria.

Tehnici de meditație

Există mai multe forme de meditație. Nu trebuie să fie prea complicate ca să fie eficiente.

Meditația bazică: Închide ochii, fă câteva respirații adânci și îndreaptă atenția pe momentul prezent.

Meditația asistată: Sunt diferite aplicații de meditație ghidată care pot fi descărcate de pe internet.

Sportivii nu sunt imuni la efectele emoțiilor asupra performanței, efectele pot fi pozitive sau negative. Avem nevoie să fim conștienți de puterea lor și să dezvoltăm abilități pentru a le controla. Exact cum ne antrenăm corpul prin antrenamente specifice, putem să ne antrenăm mintea și să dezvoltăm un control asupra emoțiilor. 

Comments

comments