Emoțiile – nici bune nici rele

“Să nu fii furios.” “Ar trebui să fii totdeauna fericit.” “Nu ar trebui ca lumea să știe că ești trist.” “Nu este bine să te simți așa”. Emoțiile sunt adesea categorisite ca fiind bune sau rele și căutăm să le judecăm de această manieră. De obicei, emoții ca și furia, tristețea sau frustrarea sunt considerate “rele,” în timp ce emoții cum ar fi fericirea, satisfacția sau entuziasmul sunt etichetate ca fiind  “bune.” Ne facem o mare nedreptate prin categorisirea emoțiilor în felul acesta. Emoțiile nu sunt bune sau rele, ele sunt așa cum sunt. În mare parte, emoțiile noastre sunt reacții automate, ceva asupra cărora avem puțin control și nu putem să le oprim să se manifeste. Emoțiile ne ajută să ne înțelegem pe noi și situațiile în care suntem, să luăm decizii și adesea joacă un rol important în comportamentele, acțiunile și în interacțiunile noastre.

Toate emoțiile sunt în regulă, ar trebui simțite. Reacțiile și comportamentele care derivă din aceste emoții pot fi considerate  “bune” sau “rele,”  “sănătoase” sau  “nesănătoase”  pentru noi și pentru alții. Emoțiile ni se întâmplă și frecvent sunt înafara controlului nostru, ceea ce putem controla este impactul pe care îl au asupra noastră, cum reacționăm la ele.

Să luăm ca exemplu furia. Este în ordine să simțim furie, ea ne poate ajuta să ne identificăm limitele, ceea ce stim și  ce nu într-o relație sau situațiile în care nu ne place să fim. Pot fi beneficii. Furia nu este nici bună nici rea, dar cum reacționăm sau ceea ce facem când devenim furioși, este ceea ce poate fi considerat ca fiind “bun” sau  “rău.” Să considerăm că cineva se exprimă negativ privind jocul tău. Poți deveni defensiv, să începi să strigi la persoana respectivă, să devii frustrat în legătură cu toți și posibil vei înrăutăți situația. Sau poți procesa ceea ce s-a spus și furia pe care o simți, să identifici dacă este ceva adevăr în comentariul persoanei, dacă nu, să o ignori. Dacă este adevărat, încearcă o schimbare.

Să ne uităm acum la bucurie, o emoție care uzual o catalogăm ca și “bună.” Există mai multe beneficii atunci când ne simțim fericiți, cum ar fi să ne bucurăm, noi și cei din jurul nostru, să identificăm ceea ce ne place să facem sau să participăm. Ne ajută să ne găsim cariera sau anturajul care ne împlinește și ne face pozitivi. Din nou, emoția actuală de bucurie nu este bună sau rea, depinde cum reacționăm sau ne comportăm, este ceea ce contează. Poți să te simți mândru de realizarea ta, împlinit și motivat în muncă și recunoscător pentru progresele tale din sport. Dimpotrivă, poți să devii arogant și lipsit de modestie, să judeci și să-i desconsideri pe ceilalți care nu realizează succesul și să îți deteriorezi relațiile cu colegii.

Așa cum am văzut din exemplele cu furia și bucuria, emoțiile nu pot fi catalogate ca fiind bune sau rele, ele sunt raportării cu privire la rezultate. Nu ar trebui să lăsăm pe nimeni să ne spună cum ar trebui să ne simțim sau că modul în care ne simțim este bun sau nu. Fiecare are dreptul să simtă emoțiile, la toate intensitățile, indiferent de motiv sau timp. Contează mai mult cum procesăm emoțiile noastre și cum reacționăm la ele.

Consilierea psihologică este o metodă foarte bună care ne ajută să identificăm emoțiile noastre, să ne cunoastem motivele și factorii declanșatori, să învățăm modalități pozitive și sănătoase de a procesa și reacționa cu privire la ceea ce simțim.

 

Comments

comments