Aplicații ale psihologiei sportului în viața cotidiană

 relatia antrenor-sportiv

relatia antrenor-sportiv

Hai să spunem adevărul. Sportul este mai mult decât să aplici lovitura perfectă, să marchezi punctul decisiv, etc. Abilitățile psihologice pe care sportivul le posedă pentru competiție pot fi aplicate în toate laturile vieții de zi cu zi. Aici intervine psihologia sportului.

Psihologia sportului studiază modul în care gândurile și comportamentele influențează performanța sportivă. Ajută sportivii să-și îmbunătățească randamentul și să-și dezvolte motivația. Competițiile și antrenamentele pot ajuta sportivii să-și crească starea de bine și să funcționeze cât mai optim în viața de zi cu zi. Prezentăm cinci modalități prin care psihologia sportului este folositoare în viața cotidiană:

1. Trăiește momentul prezent
Când mintea ta este bombardată de stres și responsabilități, este greu să funcționezi în parametri optimi. Ești în teren, dar mintea ta este focusată pe problemele familiare sau pe facturile care trebuie să le plătești. Când se întâmplă aceste lucruri, mintea și corpul nu dau randament optim.

Tehnica mindfulness în sport și exercițiul fizic militează pentru o conștiința deplină și te învață să fii atent la ceea ce se întâmplă în jurul tău. Această abilitate poate fi dezvoltată prin exerciții de meditație.

Câteva sfaturi:

  • Stați într-o poziție confortabilă, pe un scaun comod sau întins în pat.
  • Închideți ochii și concentrați-vă pe respirație.
  • Inspirați încet pe nas și expirați pe gură.
  • Ascultați-vă respirația și bătăile inimii, simțiți relaxarea musculară.
  • Scopul este de a vă goli mintea de gânduri și să vă focusați pe corp și pe respirație.
  • Dacă apar gânduri, nu vă luptați cu ele. Acceptați-le așa cum sunt, apoi încet reveniți la momentul prezent.
  • Exersați zilnic timp de 10 minute.
  • Deprinderea odată formață, folosiți-o în viața de zi cu zi.

O minte eliberată de griji te va face să dai totul pe teren și își va folosi în toate aspectele vieții tale.

2. Control mai bun asupra concentrarii
Mindfulness și concentrarea sunt unul și același lucru? Sunt lucruri diferte dar ambele concură la dezvoltarea atenției, crescând performanța sportivă. Mindfulness-ul ajută să fii conștient de momentul prezent, concentrarea te ajută să își calibrezi focusarea pe o sarcină particulară.

Concentrarea este o abilitate mintală crucială care poate fi dezvoltată. Te ajută să înlături stimulii distractori de la muncă, scoală sau din sala de antrenament, focalizându-te pe ce ai de făcut.

Câteva modalități simple destinate îmbunătățirii concentrării:

  • Focalizează-te pe un singur lucru – în loc să faci mai multe lucruri și să le realizezi satisfăcător, fă un singur lucru foarte bine.
  • Faceți o listă de priorități. Cel mai bine este să te ghidezi după obiective de scurtă durată, după priorități. Ai mai multe responsabilități, dar sănătatea și starea de bine, trebuie să fie pe primul loc.
  • Setează o limită de timp pentru o sarcină specifică. Desfă obiectivele de lungă durată în obiective mai ușoare, mai realizabile, într-o limită de timp rezonabilă.
  • Luați o pauză când este nevoie – ca să ajungi departe trebuie să te odihnești un pic; trebuie să știi când ai nevoie de pauză pentru odihnă și regenerare.
  • Eliminați stimulii distractori facebook-ul, telefonul,etc.; să stai pe rețelele de socializare nu ajută în performanța sportivă!

Va urma

dr. Marius Crăciun
Psiholog sportiv

Comments

comments