Sub presiune III

Dacă ești prea preocupat  să joci perfect și să nu faci greșeli, atunci vei pune prea multă presiune pe tine și nu îți vei asuma niciun risc.  Am aflat cu surprindere că fotbaliștii români au fost  preocupați înainte meciului cu Bosnia să nu greșească. Este cel puțin dezamăgitoare această afirmație din partea unor sportivi aflați la maturitate,  care arată o mentalitate caracteristică unor juniori de 13-14 ani.

Dacă îți asumi greșelile și le corectezi, critica nu va avea nicio putere asupra ta. Conștientizează-ți pașii greșiți și ai încredere în munca ta și în abilitatea de a corecta ce nu ai reușit. Dacă cineva te critică și vorbește urât de tine nu lăsa ca acest lucru să creeze presiune asupra ta, ai lucruri mai importante la care să te concentrezi, cum ar fi să corectezi ce  nu funcționează. Dacă ai capacitatea să recunoști unde ai greșit, oamenii te vor respecta pentru asta. Lasă așteptările pentru victoria imediată și  vei constata o scădere a presiunii. Fă totul cât de bine poți!

Redu importanța victoriei

Uneori, pentru a performa bine, cea mai bună soluție este să reduci importanța situației. Un jucător de tenis care vede un meci doar ca o încercare de a ajunge în turul următor și nu ca și o luptă pe viață și pe moarte, are o bună oportunitate să performeze bine. Un sportiv care vede competiția ca și o lupta pe viață și pe moarte, ca și ultima lui șansă, ar putea să nu se ridice la importanța evenimentului și să joace slab. Cu cât considerăm evenimentul mai important, cu atât simțim mai multă presiune, uneori cea mai bună cale de a ne ridica la nivelul evenimentului este să facem ce știm mai bine și să nu escaladăm importanța victoriei. Pare ceva care contrazice intuiția, dar ponderarea  importanței evenimentului și minimalizarea semnificației acestuia, te poate ajuta să scapi de presiune.

Încearcă reinterpretarea situației, gândește-te că evenimentul este o oportunitate să-ți dovedești ție că ești pregătit să faci față situației și să evoluezi cât de bine. Adevărul este că nu ai ce pierde dacă vei da tot ce ai mai bun, vei reuși sau vei învăța. Când vei realiza acest lucru vei ajunge  în vârf, indiferent cătă presiune simți. Esti pe teren să dai ce ai mai bun, deci ai încredere în abilitățile tale, mergi înainte!

Consideră marele meci ca și o altă competiție, pentru a da cel mai bun efort.

Mulți oameni nu vor aplica această  metodă de reducere a presiunii pentru că spun că este nerealist să consideri că un rezultat nu este așa de important, când de fapt stim că este. Eu spun că este preferabil să adoptăm această perspectivă  în loc să exagerăm importanța situației, generând presiune, panică, blocaje, care afectează performanța. Pentru sportivii care se luptă cu nervozitatea generată de presiune, reducerea importanței evenimentului va ajuta mult. Sugerez ca sportivii să reducă usor importanța rezultatului, să stea ancorați în prezent și să fie preocupați de efortul lor. Desigur, vom simți presiune în momentele importante, dar este vital să nu exagerăm semnificația lor.

Cel mai rău lucru care se poate întâmpla este să pierzi competiția. Asta este, nu este o tragedie. Te vei putea ridica din nou, nu este o tragedie, ai destule resurse pentru a reuși data viitoare!

Dr. Marius Crăciun,
psiholog sportiv

Comments

comments