Sub presiune II

În articolul din săptămâna  trecută am început să prezentăm modalități de a gestiona presiunea. Iată câteva dintre acestea.

Ai mai multe oportunități

Când te simți sub presiune, amintește-ți că situația respectivă este una dintre oportunitățile pe care le ai. Ai șansa să ieși cu bine și să arăți cât ești de bun. Totuși, atunci când ești conștient că există mai multe încercări, simți mai puțină presiune. Gândește-te la asta – este rezonabil și realist să realizezi că o altă oportunitate există în evoluția ta! Să consideri că o competiție este singura ta oportunitate de a învinge nu te va ajuta să evoluezi mai bine. Te vei simți mult mai tensionat și vei face mai multe greșeli, dacă acționezi ca și cum ar fi singura oportunitate pe care o mai ai. Amintește-ți – este o oportunitate dintre multe altele. Vei avea mereu încă o altă șansă să arăți de ce ești în stare.

Avem tot timpul alte șanse pe parcursul vieții noaștre; este rar ca o singură oportunitate să fie ultima ta șansă. Chiar dacă o situație este de ultimă șansă, acționând și gândind în acest mod nu te va ajuta să performezi cu excelență. Nu pune presiune inutilă pe tine înainte de o competiție. Amintește-ți că vei mai avea oportunități, dă tot ce poți și dacă nu reușești prima dată, există totdeauna o altă ocazie.

Nu te concentra prea mult pe rezultat

Un sfat bun al psihologiei sportului este să nu te concentrezi doar să obții rezultatul. Simte presiunea drept ceva folositor, accept-o și vezi cum trece peste tine. Realizează că munca grea este realizată, antrenamenele istovitoare sunt efectuate și este timpul pentru a te bucura de evoluția ta în competiție. Acest lucru – concentrarea pe prezent funcționează pentru mulți sportivi, dar, bineînțeles, nu pentru toată lumea.

Dacă ești îngrijorat înainte de competiție sau eveniment, învață să te eliberezi de presiunea rezultatului. Știi că ai muncit din greu și vei da totul. Dacă în pofida eforturilor tot nu câștigi, învață să tebucuri de faptul că ai progresat și devii mai bun cu fiecare competiție. Uneori acest lucru este suficient și merită să ții capul sus pentru fiecare progres.

Adevărul este că un campion nu se simte confortabil cu nereușita, el va face tot posibilul să câștige, se pregătește inteligent, muncește din greu. Fii versiunea ta cea mai bună și dacă rezultatul nu este pe măsură, acceptă, învață din greșeli și mergi mai departe. Nu te plânge, nu insista asupra nereușitei, campionii nu se plâng, ci muncesc mai mult.

Când ești sub presiune, amintește-ți că uneori chiar dacă faci totul cât de bine poți, nu este îndeajuns să câștigi în yiua respectivă. Este ok, atât timp cât ai dat efortul tău maxim. Amintește-ți că dorința de succes cu orice preț nu te ajută întotdeauna și îți poate ruina uneori șansele de reușită.

Un campion admite că poate face greșeli și nu caută scuze.  El folosește greșelile ca un  feedback din care poate învăța pe viitor.  Nu încearcă să-și scuze greșelile punând vina pe ceilalți, ci spune: “Voi învața din asta și voi fi mai bun data viitoare!’’. Acesta își asumă responsabilitatea propriilor greșeli și merge mai departe.

Abilitatea de a-și asuma acțiunile și de a admite greșeala este una dintre cele mai simple căi de a diminua presiunea de pe umerii tăi!

Dr Marius Crăciun,
psiholog sportiv

Comments

comments