Cunoaşterea obstacolelor care afectează relaţia va permite antrenorilor şi sportivilor să fie proactivi şi să prevină posibile sincope care pot apărea.
Conflicte interpersonale
Sunt experienţe discordante între individ şi persoane semnificative. Cele mai frecvente surse de conflict între antrenor şi sportiv sunt incompatibilitatea şi nerespectarea regulilor.
Compatibilitate versus incompatibilitate
Relaţia antrenor – sportiv se caracterizează prin interdependenţă. Ocazional, în aceste interacţiuni cu două sensuri, pot apărea conflicte între scopuri, valori, credinţe, emoţii. Pentru a determina dacă relaţia este compatibilă, este necesar să examinăm influenţa reciprocă pe care membrii relaţiei (antrenor şi sportiv) o au unul asupra celuilalt. Întrebați ce anume reprezintă pentru ei antrenorul, cele mai frecvente răspunsuri sunt: un prieten, cineva în care te poţi încrede, cineva cu care să poată coopera şi lucra, cineva care le înţelege calităţile şi slăbiciunile, cineva care să îi ajute să-şi realizeze visele, cineva care are cunoştiinţele şi capacităţile să îi ducă spre victorie. Când antrenorii sunt întrebaţi ce aşteaptă de la sportivii lor, răspunsul lor este: motivaţie, muncă asiduă şi determinare pentru a-şi îmbunătăţi performanţa şi să atingă succesul. Totuşi, chiar dacă aceste atribute există până într-un anume punct, ele pot să nu fie prezente în anumite circumstanţe. Din cauza faptului că circumstanţele se schimbă relaţiile de compatibilitate dintre antrenori şi sportivi pot să devină disfuncţionale. Din această cauză, realizarea şi menţinerea compatibilităţii sunt provocări importante în relaţia antrenor – sportiv.
Pentru a obţine compatibilitatea într-o relaţie, este nevoie de un echilibru între sine şi ceilalţi. Examinarea factorilor care contribuie la compatibilitatea dintre antrenor şi sportiv se poate face foarte bine din perspectiva teoriei comportamentului interpersonal (Schutz, 1966, 1967). După această teorie, antrenorii şi sportivii trebuie să exprime şi să primească afecţiune, incluziune şi control. Unele studii au arătat că într-o relaţie compatibilă, antrenorii dau şi primesc mai multe comportamente de afecţiune, incluziune şi control, în timp ce în relaţiile incompatibile, atât antrenorii cât şi sportivii sunt mai puţin dispuşi să se comporte incluziv (de ex. să interacţioneze, să se asocieze, să comunice). Se pare că atât timp cât sportivul percepe că antrenorul prezintă comportamentele lui preferate (de ex. feedback pozitiv, comportament democratic) relaţia este văzută ca şi compatibilă.
Într-o echipă ar trebui să existe un mare grad de compatibilitate. Aceasta poate fi realizată atunci când fiecare membru este implicat în activităţi cum ar fi stabilirea scopurilor şi formularea de reguli de echipă. Astfel de activităţi generează un sens mai mare de responsabilitate şi mândrie. Fiecare sportiv trebuie să simtă că aparţine echipei şi că se identifică cu aceasta. Faptul că suntem diferiţi ar trebui folosit ca un avantaj pentru a dezvolta compatibilitatea. Sportivii ar trebui să-şi acorde respectul cuvenit şi să folosească diferenţele individuale ca şi o sursă de energie pozitivă.
Regulile de echipă
Sunt modalităţi prin care antrenorii şi sportivii îşi formulează scopuri având aşteptări pentru comportamente potrivite. Putem identifica o serie de reguli care definesc relaţiile de prietenie: să te adresezi pe numele mic, să respecţi intimitatea, să ceri sfaturi, încredere, ajutor voluntar în caz de nevoie, să arăţi suport emoţional, să fii tolerant, să nu fii critic în relaţiile cu celorlalţi. În sport, regulile relaţionale sunt destinate să ajute antrenorii şi sportivii în armonizarea comportamentelor, să consolideze stabilitatea şi predictibilitatea, să promoveze coeziunea.
Cu alte cuvinte, regulile de relaţie sprijină antrenorul şi sportivii în a-şi realiza scopurile în cadrul raporturilor dintre ei. Aplicarea acestor reguli are două funcţii majore: (1) să regleze comportamentele pentru a minimaliza potenţialele conflicte care ar putea vicia relaţia şi (2) să promoveze un schimb de recompense care să motiveze individul să rămână în relaţie. Menţinerea regulilor într-o relaţie stabilită este necesară pentru o legătură de bună calitate.
Dr. Marius Crăciun
psiholog sportiv