Echilibrul emoțional

Am constatat din experiența mea de psiholog că sportivii irosesc prea multă energie îngrijorându-se privind situații pe care ei nu le pot controla pe terenul de sport. Cu alte cuvinte, cheltuie energie concentrându-se asupra unor gânduri irelevante. Un exemplu clasic, dar din păcate foarte frecvent: comentariile privind deciziile arbitrului.

Chiar dacă se știe că oficialul nu-și va schimba decizia, mulți sportivi alocă energie contestând această situație ”incontrolabilă”. Rezultatul: sportivul devine supărat, nervos sau frustrat, își pierde concentrarea pentru mai multe minute sau chiar și pentru întregul meci. Dacă ne concentrăm pe gânduri și evenimente care se găsesc în afara controlului nostru imediat, sfârșim prin a fi distrați de la lucrul cel mai important: competiția în sine.

Sportivii își pot pierde concentrarea și în situațiile în care se simt intimidați de adversarii lor. În acest caz ei se focalizează prea mult pe palmaresul adversarilor sau pe calitățile acestora. Aceste lucruri îi fac să devină nesiguri și anxioși. În sport, ca și în viață există lucruri care se află sub controlul nostru direct și altele pe care nu le putem influența. Sportivii care se focalizează prea mult asupra rezultatelor sau asupra a ceea ce alții gândesc despre ei, în loc să se concentreze pe acțiunile lor, vor deveni mai anxioși, speriați, îngrijorați, iar performanța lor va avea de suferit.

Deci, concluzia ar fi: dacă vrem să avem echilibrul emoțional mult dorit ar fi bine să ne antrenăm pentru a ne putea focaliza doar pe lucrurile pe care le putem controla direct. Ar trebuie să ne întrebăm: Asupra căror lucruri să ne focalizăm pentru a performa mai bine? Care sunt lucrurile la care nu ar trebui să ne dedicăm energia? Modul în care veți răspunde la aceste două întrebări vă va ajuta să vă mențineți stabilitatea emoțională. Nu veți deveni anxioși sau frustrați dacă vă concentrați energia pe lucruri și situații care se află sub controlul vostru!

Marius Crăciun, psiholog

Comments

comments